יום שבת, 28 באפריל 2012

על חופש


פעם היינו לוקחים בכיס 5 ₪ ליתר ביטחון
וזה גדל ל 50 ₪ ליתר ביטחון
ואח"כ, כבר ניקח את האשראי – ליתר ביטחון,
ועוד כמה שקלים שיהיה מזומן –
שני שטרות – ספרות שונות
ומטבעות, שלא יהיו באגורות.

אני לעבודה הולכת עם 10.20 שמספיק לנסיעה הלוך באוטובוס,
אולי עוד 10.20 בימים שבהם אני כמעט בטוחה
שאני הולכת להתפטר סוף סוף
ואז אני צריכה גם לדאוג בעצמי לחזרה באוטובוס
ולא בהסעה של העבודה.

פעם מזמן, הייתי יוצאת מהבית עם תפוח עץ.

יום ראשון, 22 באפריל 2012

Untitled


אין ספק
שמתחילת ההיסטוריה
החל תהליך איטי ומתמשך לאנושות,
שעה קצרה ואפלה של כדור הארץ,
עד קץ הימים.

מתחילת ההיסטוריה,
החל סוף העולם.

פעם חשבתי שסוף העולם
החל מתישהו בשנות השמונים
נראה שהוא החל אף קודם.

ערימות על גבי ערימות של בטון,
עצמות, עור, פרווה ודם
עד השמיים
שנתקרב כמה שאפשר
לגן עדן.

אז כמעט מגרדים את העננים
יש שמתקיימים להם אנשים
קרוב קרוב לגן עדן –
נפילתם ארוכה יותר,
הנחיתה קשה יותר
בקרקע, בגיהינום.

פעם חשבתי שסוף העולם
החל מתישהו בשנות השמונים,
אך מהרגע שהיה קיום,
מהרגע בו נוצר אורגניזם חי, צומח
על פני הכדור
כבר אז,
החל סוף העולם.

יום שלישי, 17 באפריל 2012

[ניסוי דורש תגובות**]: פלייליסט למוות קטן\ הילי ולטר\ סתיו 2007:


אילנה וירצר, נולדה לפני עשרים ואחת שנים, לטענתה היא נמצאת בעולמינו עשרים ואחת שנים יותר מדיי. אילנה וירצר היא בחורה חזקה וחייכנית, אז מה אם בלילה היא בוכה לפעמים? אילנה מנסה לרצות אנשים, את ההורים ואת מעט החברים שלה, משתדלת להיות ילדה טובה ולא לתת לעצבים הרופפים שלה להראות את רגשותיה כלפי חוץ. היא משתדלת שלא לבכות, כדי שלא יגידו שהיא משוגעת וכדי שהוא לא ילך עוד יותר רחוק. אף אחד לא ביקש מאילנה לנגן ולשיר, בעצם אף אחד לא ציפה שתעשה כך. אף אחד לא ציפה ממנה להצליח במשהו, אולי שתהיה רגילה? סביר שתהיה כישלון, כך חשבה בשעה שהכינה את עצמה לקראת הפתרון שלה, שתבוא לבסוף ההקלה.

1.      James Dean Bradfield - Still A Long Way To Go
אולי תשנה קצת את דעתה? אילנה קיוותה שהשיר הזה ייתן לה קצת תקווה, “הדרך עוד ארוכה", או משהו כזה. קיוותה שיעברו בראשה מחשבות על לימודים ועל הטיול שהיא חלמה עליו. קיוותה לדמיין את העתיד הנפלא שהיה צפוי לה, בית יפה עם גינה, ילדים משחקים בדשא והיא והוא חבוקים על הספה ומביטים על ילדיהם המשתובבים. היא קיוותה לחשוב על דרך אחרת, על כל דבר אחר. ונעצרה כל רגע במחשבה שהיא לא תגיע אף פעם לחלומות הטיפשיים הללו. בקבוק היין היה פתוח על שולחנה והיא מזגה מעט מנוזל האדום אל תוך הגביע, חשבה שוב במלנכוליות כי כנראה שזה הגביע היחיד שהיא תזכה להחזיק. פתחה הקופסה של כדורי השינה ושפכה מעט על השולחן לידה. ה"פלייליסט" היה מוכן כבר, היא גמעה את מעט הכדורים שהיו על השולחן עם עוד מעט יין ועברה לשבת על מיטתה. ידעה שבקצב שהיא ממשיכה, היא תשכב על המיטה, היא רצתה למות יפה, כמו היפיפייה הנרדמת. עיניים עצומות, ראשה נח על הכר.

2.      Air – Playground Love
זה לא היה השיר שליווה את סצנת ההתאבדות בסרט "חמש ילדות יפות" אך זה שיר הנושא מתוכו שתמיד הזכיר לה כאב כל כך חזק, כאב כזה שיוביל למעשה. היא זוכרת את קירסטן דאנסט מתעוררת לבד במגרש הפוטבול של בית הספר התיכון שבו למדה והולכת לבד הביתה, מוקדם בבוקר. לפני כמה ימים היא שמעה את השיר הזה כששכבה עם עידן. כשבזמן שהייתה איתו רק המוזיקה דקרה עוד יותר את כולה כשהצטמררה, הוא המשיך, היא המשיכה. כשגמר, הוא נשכב על גבו, היא קמה מהמיטה, זרקה עליו את בגדיו מבלי להביט בו כלל, הוא הבין. כשהלך, היא בכתה. כשהלך היא רצתה למות.

3.      Damien Rice – Face
" I wanna live, don't wanna die, wanna grow old with you” קצת קשה לשכוח משפט כזה. היא בחרה את השיר הזה שיבוא לאחר שיר ההתאבדות הקולקטיבית של אייר, היא בחרה את השיר הזה כשיר ההתאבדות שלה. היא זוכרת אותו עם הגיטרה, היא זוכרת איך התרגשה, איך שהסמיקה. “ I adore you” הוא זועק באהבה קורעת לב והיא נקרעת כולה מבפנים,  בולעת עוד כמה כדורים, שותה עוד יין ובולעת עוד קצת כדורים. עוד מעט יישארו רק שברי כדורים בתחתית הקופסה. חשבה לרגע על אמה, בלעה עוד שלושה כדורים.

4.      Joy Devision – Love Will Tear Us Apart
העולם כבר מסתובב סביבה, בשנות האלפיים היא מחייכת קלות כשמרגישה את שנות השבעים בעורקיה, היא מחייכת, עיניה עצומות, היא פוקחת אותן במהירות, כל החדר מסתובב סביבה, היא רואה את ההילות הצבעונית מסביב לנורת החשמל, מחייכת למראה האורות האדומים, עוצמת את עיניה הכבדות בחוזקה. היא מחייכת, עכשיו בחושך שלה היא רואה יותר צבעים, בחושך שלה הם מבריקים ומושכים, כמו הקליידוסקופ שסבא קנה לאחיה הגדול כשהייתה קטנה. הוא זרק את הקליידוסקופ בצד בחוסר התעניינות מופגנת והיא הייתה משחקת בו שעות.
"האהבה תפריד בנינו", היא פחדה לרגע לפלוט את אחת מהמילים של אותו השורש א.ה.ב, פחדה שהוא יברח ממנה, הייתה נחנקת ממילים מתוקות ומשפטים יפים שנתקעו בגרונה ולא יצאו החוצה. "האהבה תפריד בנינו" וגם אם היא לא תאמר עוד דבר, הוא יישאר כאן, היא תלך, איננה יודעת לאן. כל כך הרבה אמונות מרחפות סביבנו, “גן עדן", “גיהנום" לחוטאים ולמתאבדים, או אולי תאמין היא בגלגול הנשמות? דמיינה את עצמה מרחפת בעולם צוללת לרחם אם, נקבה.

5.      David Bowie – Wild Is The Wind
אילנה התביישה לרקוד, אך כששכבה במיטתה אפופה מהכדורים היא הרימה ידיה באוויר, ריחפו הן רק מעט מעל גופה, היא החלה עצמה לחוש כמרחפת, כנשמה חופשיה פורצת מחוץ לכלא שהקימה לעצמה, לא גופה היה הכלא, כאם ראשה סגר עליה. אל תרקדי! היה פוקד עליה כשרצתה להרגיש לרגע קט את הקצב בגופה. אל תרקדי! כולם כאן נראים כאחוזי תזזית! איך הם יכולים לא לחשוב על הכל? לא לחשוב על איך שמסתכלים עליהם? איך הם יכולים להשתחרר ככה? לרקוד, לשמוח. היא הרגישה את עצמה באוויר, הוא אוחז במותניה והיא מחייכת אליו מבוישת, הוא אוחז בה והיא באוויר, הם רוקדים, הגשם מתחיל לטפטף אליהם, היא הרימה ראשה לשמיים, לאלוהים, לרגע באמת חשבה שהוא שם, החזירה עיניה אליו, אל עיניו. היא רקדה איתו.

6.      Morrissey – You Have Killed Me
כדי שלא תשכח שחלומות סופם להיגמר ועלינו להתעורר. הייתה חולמת על עתיד, על עתיד שבו תרגיש כל כך טובה יותר, משופרת יותר, שתרגיש מוכנה לומר לו את האמת. היא חלמה על עתיד. אילנה כבר בכתה לעתים רחוקות בלילה, רגעי המשבר והדמעות ביקרו אותה בעיקר בשעות הבוקר, כשהייתה מתעוררת ומבינה שהיה זה רק חלום יפה. בראשה הקדישה להם את המילים, שידעו שאין זו אשמתם שהיא כל כך חלשה.
"And there is no point saying this again
There is no point saying this again
But I forgive you, I forgive you
Always I do forgive you .”
האם זו היא האשמה? או שמא אין היא כאן? היא מאשימה רק את עצמה על חולשתה. היא פשוט לא הבינה עוד דבר. היא מזמזמת ביחד עם השיר, כי שפתיה כבר חלשות מכדי להיפתח ולשיר את המילים. לפתע שנית דמעות כיסו את עיניה, הרגישה אותן זולגות כל כך קרוב לקו השיער, מאחר ושכבה על גבה הן זלגו אל אוזניה הקטנות, נתלו על העגילים הקטנים שענדה ומשם התנפצו על הכר.

7.      Richard Ashcroft - Cry til the morning
היא ידעה שכנראה שלא תחדל להזיל דמעותיה עד שלא יגמרו לחלוטין. גם אם הייתה חפצה בכך ידיה לא יכלו עוד לקום למחות את דמעותיה, היא ידעה שכל שנותר הוא לתת לדמעותיה להתייבש להן על עורה הצחור. היא ניסתה לשחזר בראשה את המראה של מקומות יפים שזכתה לראות, ניסתה להחזיר לאפה את ריחן של מדשות לחות מהגשם אך ריח יחיד עמד באפה, היה זה הריח שנדף מבקבוק היין הפתוח. היא הופתעה לגלות את חושיה מתחדדים. היא שמעה את המוזיקה בתהודה נהדרת, ראתה בבירור את הכתוב על בקבוק היין, הריחה את ריח היין כאילו היה ממש מתחת לאפה, היא חשה את רכותם של הסדינים תחתיה ואת טעמן המר של גלולות השינה שנטלה. כעת הרגישה שהיא הולכת לפספס את הכל ולטעמן המר של הגלולות התווסף גם טעמה של ההחמצה. אצבעותיה נמתחו בנסיון נואש לתפוס את הטלפון הנייד שלה. גופה רפוי מדי והן נפלו רועדות מקור על קצה המיטה הקרה. רק פרץ הדמעות עוד היה בכוחו להתחדש.

8.      Fiona Apple- Across The Universe
היה זה רגע של רגיעה קלה בדמעותיה, היא ניסתה לנשום נשימות עמוקות ללא הצלחה מרובה, אך אט אט השלימה עם מצבה. ניסתה לפתוח חריצים קטנים בעיניה וראתה את האור העמום. מבעד לחריצים שבעיניה, היה נדמה כי ראתה צלליות, רוחות העבר המלטפות אותה וקוראות לה לבוא איתם, אמנם שריריה כבר עייפו ורפו כמעט לחלוטין אך ברגע שליטפו את פניה היה נדמה לה שחשה בחיוך של השלמה על פניה.

9.      The Beatles – Lucy In The Sky With Diamonds
אמה נכנסה לחדרה, קוראת בשמה, “אילנה, אילנה תתעוררי!” , אילנה לא זזה, לא שומעת, לא פוקחת עיניה, אמה ניגשת אליה, מלטפת את פניה הקרות, מבחינה בחבילה הריקה של כדורי השינה וזועקת לעזרה. "Lucy In The Sky With Diamonds”, מוזיקה קלילה עוטפת את החדר שהפך להיות לפתע הומה אדם, אבא מבולבל מחזיק את אשתו החיוורת שלא תתעלף. חובשים מנשימים את הבחורה הצעירה, היא על האלונקה, אנשים רצים, היא רועדת. אילנה ראתה דרך עיניה העצומות, שוב את האורות האדומים של שנות השבעים, או של האמבולנס שהבהיל אותה אל בית החולים. הרגישה את הצלליות המלטפות אותה, את ריחות המחלקה לטיפול נמרץ. האם היו אלו אותן צלליות שהיו אז בחדרה? רק שלא ידעו את האמת.רק שלא ידעו.

10.  Pink Floyd – Shine On You Crazy Diamond