יום רביעי, 5 ביוני 2013

מרוססים

כמה דברים:
- בחומרי הדברה ובדשנים כימיים נעשה שימוש לאחר הנביטה, כשיש פרי ולפני הקטיף.

-
ישנם חומרים מערכתיים (סיסטמיים) החודרים לתוך הפרי ויש חומרים מקומיים על העלים וקליפת הפרי בלבד. ישנם חומרים שאינם מתנדפים מיד, אלא לאחר מספר ימים.

-
חומרי הדברה נמצאים גם בבית ובגינה ( ריסוסים נגד מקקים, נמלים, יתושים וחרקים אחרים). קיימים חומרים נגד פטריות, נגד מזיקים, נגד צמחים (pesticides, Herbicides, anti fungal).

-
חומרי ההדברה גורמים להרעלת מי התהום. הם מסכנים אותנו בריסוס מהאוויר ובהובלה בכבישים.




- תופעות של הרעלה מחומרי הדברה: בחילה, הקאה, קשיי נשימה, הפרשת רוק וליחה, בלבול חושים, סחרחורת, כאבי ראש, קושי בריכוז ובנשימה, רעד, עייפות, בעיות בראיה, הפרעות עיכול, שלשולים, אלרגיות, כאבי שרירים, עקרות, הרעלה מערכתית, פגיעה במרכזי הקישור העצביים (נוירוטרנסמיטורים).



אגב, אנחנו מאמינים כמובן, שהכי אידאלי ובריא לאכול הכל אורגני? הגדרת "מזון אורגני" מתוך אקו-ויקי:
"מזון אורגני הוא מזון אשר במהלך הכנתו נעשה שימוש בכמויות פחותות של חומרי הדברת חרקים או חומרים אחרים הנתפסים כמזיקים בכמויות מסוימות, מאשר במהלך הכנת מזון רגיל. בניגוד לתפיסה המקובלת בציבור, אין מדובר במזון שהכנתו היא לחלוטין "ללא ריסוסים ודשנים כימיים. מקובל לעתים לרסס גידולי חקלאות אורגנית בחומרים כגון גופרת-נחושת או גופרית, ולהשתמש בדשנים כימיים כגון גופרית ומגנזיום-סולפט. בישראל ההגדרה בתקנות של תכשיר המותר לשימוש במסגרת חקלאות אורגנית היא מעורפלת, וקובעת כי "תכשיר אורגני" הוא "תכשיר שהמנהל רשם לפי הוראות אלה" בצירוף פירוט התכשירים המותרים, ללא ציון הקריטריונים לפיהם נקבעו תכשירים כמותרים או אסורים בשימוש.

ההגדרה של תוצרת "חקלאות אורגנית" גם היא מעורפלת ולפי החוק להסדרת תוצרת אורגנית התשס"ה – 2005, מדובר ב"תוצרת חקלאית שיוצרה וטופלה לפי הוראות חוק זה". בחוק אין דרישה להימנע מריסוס חומרי הדברה או דישון באמצעות חומרים כימיים. בנוגע לתוצרי בעלי חיים, אין דרישה שבעלי החיים ישהו דרך קבע במרעה חופשי או שלא תינתן להם אנטיביוטיקה אלא אם יש צורך רפואי בכך, ואין איסור על מונוקלצ'ר (גידול צמח אחד בלבד על פני שטח גדול).”

תרעבו בשקט עד שתגדלו לעצמכם את האוכל.
אל תאמינו למה שמוכרים לכם.
אל תחפשו "אורגני", תשאלו במפורש - “לא מרוסס".

בכל אופן, מכמה סיבות אין לנו ממש איך להתחמק מהריסוס, עלינו לצאת ולהלחם כנגד הרעלת האוויר, האדמות והמים:
* נדידת חומרי הדברה (Pesticide drift) הוא זיהום לא מכוון שגורמי חומרי הדברה לישובים, שדות ומערכות אקולוגיות על ידי נדידת רסס חומרי ההדברה ברוח, וסחף של חומרי הדברה בזרמי קרקע עיליים, נחלים ובתנועה של מי תהום. דבר זה יכול להשפיע לרעה על בריאותם של בני אדם, ולהיות זיהום סביבתי להשפיע על מערכות אקולוגיות, על איכות מי השתייה ועל היכולת של חוואים אורגניים לגדל מזון אורגני ונזקים נוספים בדמות נזק לרכוש.
שמות אחרים לנושא זה ונושאים קרובים הם זיהום חקלאי לא ממוקד (Agriculture Nonpoint Source Pollution) , זיהום מי נגר חקלאי (Agricultural Runoff). זיהום מים חקלאי (Agricultural wastewater) וטיפול בשפכים חקלאיים (Agricultural wastewater treatment). בשנת 2010 מצאו חוקרים ישראלים כי בכפר בקע אל גרביה, יש שכיחות גבוהה פי 2 לחלות בפרקינסון יחסית לישובים ערביים אחרים באזור. לטענת החוקרים הדבר נובע מזיהום בארות מקומיות על ידי נדידה של חומרי הדברה. מחקר מ-2010 מצא כי לחולי פרקינסון יש ערכים גבוהים של חומר ההדברה beta-HCH (hexachlorocyclohexane) בדם יחסית לאוכלוסיה רגילה.


זה הוא חוק ההדברה הירוקה על פי המודל אותו מנחיל המשרד להגנת הסביבה:
  1. לא תבוצע הדברה אלה כנגד בעיה קיימת ולא כטיפול מנע.
  2. תמיד יעשה ניסיון לפתור את מוקד הבעיה ולא את התסמינים.
  3. ספציפיות, יעשה ניסיון לפתור את בעיית המזיקים ע"י תכשיר הדברה יעודי ולא ע"י תכשיר שקשת ההדברה שלו קוטלת מינים שונים של חרקים ופרוקי רגלים על מנת שלא לפגוע במרקם העדין בטבע.
  4. שימוש בתכשירים ברמת רעילות נמוכה לאדם ולסביבה. כמו כן תכשירים שמתפרקים באופן מהיר ויעיל-LC50/90

הצטרפו למאבק בריסוסים:

ישראלים נגד שמי כמטריילס.ריסוס אוכלוסיה באמצעות מטוסים.


מוזמנים להמליץ על עוד קבוצות למאבקים נוספים. ביחד ננצח!
יום אחד.



walter.h1900@gmail.com


2 תגובות:

  1. http://sharp-thinking.com/tag/%D7%9B%D7%9E%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%9C%D7%A1/

    השבמחק
    תשובות
    1. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

      מחק